CreatieMarketingRealisatieStrategie

Voor de oncologie-divisie ontwikkelden we een patiëntenfolder over radioligandtherapie voor mensen met prostaatkanker. Het uitgangspunt: iedereen moet kunnen begrijpen wat hem te wachten staat, ongeacht taalniveau of gezondheidsvaardigheden.

Daarom is er gekozen voor een tekstniveau op B1, aangevuld met visuele ondersteuning. We werkten nauw samen met Pharos, expert op het gebied van begrijpelijke communicatie, om te zorgen dat de informatie aansluit bij de behoeften van mensen met lage geletterdheid.

De folder is:

  • Compact (A5-formaat), zodat hij niet overweldigt
  • Rustig vormgegeven, met voldoende witruimte en een duidelijke structuur
  • Voorzien van duidelijke, zelfontworpen iconen die complexe begrippen visueel ondersteunen
  • Gericht op vertrouwen, eenvoud en toegankelijkheid

Resultaten

  • Een professioneel en gebruiksvriendelijk communicatiemiddel dat breed inzetbaar is in de spreekkamer
  • Positieve beoordeling van een testpanel van Pharos op begrijpelijkheid en toon
  • Concrete bijdrage aan health literacy: patiënten voelen zich beter geïnformeerd en zelfverzekerder bij het maken van keuzes

Waarom dit werkt?
In de wirwar van medische termen en behandelopties biedt deze folder rust en duidelijkheid. Door te investeren in écht begrijpelijke communicatie laat Novartis zien dat innovatie niet alleen in behandelingen zit, maar ook in de manier waarop we patiënten meenemen in hun zorgtraject.